CA6472+CA6474

ارت مناسب برای برج های انتقال نیرو بسیار مهم است. این برج ها که در برابر حمله صاعقه بسیار مستعد هستند، می توانند منجر به یک وضعیت خطرناک به نام "عقب برگردان"  “back flashover” شوند که نتیجه آن تخریب تدریجی یا فوری عایق ها است. این به نوبه خود می تواند منجر به آسیب رسیدن به برج و یا هادی شود که نتایج می تواند فاجعه بار باشد.

برای اطمینان از اینکه خطوط انتقال شما به اندازه کافی از این خطاها در امان هستند، لازم است که بتوانید سیستم زمین را به طور صحیح در محل اجرا کنید و همچنین کیفیت اتصال سیم هادی زمین ( سیم گارد ) را آزمایش کنید.

GroundFlex Field CHAUVIN ARNOUX یک سیستم مستحکم و همه کاره برای آزمایش سیستم زمین برج های خطوط برق است. هسته اصلی تستر را  ارت سنج مدل 6472، همراه با GroundFlex High Gain Amplifier Adapter Model 6474 تشکیل می دهند. سایر اجزای تستر شامل سنسورها، الکترودها و کلیه اتصال دهنده ها، ارت کیت ها و قرقره های مورد نیاز است.

یک مزیت مهم ارائه شده توسط سیستم آزمایش دکل انتقال گروه CHAUVIN ARNOUX  که GroundFlex Field Kit نیز نامیده می شود این است که برای به دست آوردن نتایج دقیق و معنی دار نیازی به جدا کردن سیم گارد نیست. این باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
در این مقاله ، ما به طور خلاصه نحوه استفاده از GroundFlex® Field Kit را برای آزمایش یک برج توضیح می دهیم و همچنین کلیپی از نحوه تست عملی آن در انتها قرار داده شده که برای درک بهتر از شما خواهشمندیم آن را ملاحظه نمایید.

ما با توضیح چگونگی تنظیم کیت برای به دست آوردن نتایج استاتیک مانند مقاومت رادهای کمکی و جریان نشت شروع می کنیم. سپس بطور دینامیکی مقاومت / امپدانس برج، در ابتدا با فرکانس پایه و سپس از طریق "جارو" از فرکانسهای کم تا زیاد را آزمایش می کنیم.
موضوع آزمون ما در این مقاله یک برج مشبک چهار پا است. با این حال، کیت GroundFlex همچنین می تواند برای تیرهای تک پا، تیرهای H و برج های سه پا را استفاده شود.


نحوه راه اندازی  کیت GroundFlex

اولین گام تنظیم میدانی کیت است.
این شامل:
1. نصب سنسورهای GroundFlex روی پاهای برج
2. اتصال پروب های ولتاژ و پروب های جریان
3. قرار دادن الکترودهای زمینی
4- اتصال همه مؤلفه ها به کیت اصلی GroundFlex یا CA6474


با اتصال مدل 6472 و مدل 6474 توسط کابل چند پین همراه تجهیز به هم شروع کنید.

مدل CA6474 که با نیروی تامین شده توسط مدل CA6472 کار می کند، به عنوان واسط اصلی برای چهار سنسور GroundFlex مورد استفاده در این تست استفاده می شود. این سنسورها کویلهای نوع Rogowski هستند.

سنسورهای GroundFlex (به فلش های جهت دار توجه داشته باشید) را در اطراف هر پای برج نصب کنید.

نحوه نصب سنسور GroundFlex در شکل زیر (در این تصویر ، هر سنسور دو دور در اطراف پای برج حلقه شده است) نمایش داده دشه است.

      

یک سنسور تا چهار دور می تواند اطراف هر پای دکل حلقه شود. هرچه حلقه های بیشتری پیچیده شوند، اندازه گیری دقیق تری را در شرایط مواجهه با خاک ضعیف انتظار داریم. کلیه سنسورهای مورد استفاده در آزمایش باید با تعداد حلقه مساوی به دور پایه ها پیچیده شوند. توجه داشته باشید که هر سنسور دارای فلش است. برای همه سنسورها، این فلش ها باید جهت چرخشی یکسانی را در هر پایه برج نشان دهند. در این تست، هر سنسور را دو بار، بر خلاف جهت عقربه های ساعت حلقه می کنیم. سپس هر سنسور را به مدل CA6474 متصل می کنیم و سلکتور تعداد حلقه "SENSOR TURNS" روی تجهیز را روی 2 قرار می دهیم.

مطمئن شوید که سنسورها به ترتیب به تجهیز متصل شده اند. به عنوان مثال، در شکل زیر سنسور سمت چپ بالا را به عنوان شماره 1 تعیین کرده ایم که اعداد 2 تا 4 دنباله رو آن در جهت عقربه های ساعت هستند. همچنین، شما باید هر سنسور را به کانال مربوطه در مدل 6474 متصل کنید. سنسورها از قبل طوری طراحی شده اند که داده های ان وارد کانال خاصی شود و به همین منظور و برای مطابقت با آنها علامت گذاری 1 ، 2 ، 3 و 4 می شوند.

سلکتور بعدی را بر روی مدل CA6474 تنظیم کنید. این سلکتور نشان می دهد که کدام یک از پایه های برج را می خواهید آزمایش کنید. در این آزمایش، ما هر چهار پا را با هم آزمایش خواهیم کرد، بنابراین شماره گیری را به تنظیمات 1-2-3-4 تبدیل کنید.

در آخر، برای تنظیم حساسیت اندازه گیری، سلکتور حساسیت روی CA6474 را به x1 تبدیل کنید.

پراب های آزمون سبز و سیاه را پیدا کنید. از پراب سبز برای تزریق جریان به مجموعه آزمایش ما استفاده می شود. از پراب سیاه برای اندازه گیری ولتاژ استفاده می شود.

برای اندازه گیری مقاومت مؤثر برج و زمین، هر دو مسیر باید به یک پایه برج، در کنار یکدیگر در یک نقطه بالاتر از سنسور GroundFlex® وصل شوند. این می تواند بطور انتخابی روی هر پایه  ای از دکل قرار گیرد تا زمانی که هر دو پروب به یک پایه وصل هستند.

حال پراب سبز را در CA6472 به کانکتور با برچسب E متصل کنید و پراب سیاه را به کانکتور دارای برچسب ES وارد کنید.
در مرحله بعد الکترودهای کمکی H و S. را نصب کنید. الکترودها در جهتهای مخالف خطوط برق قرار دهید ، به طور ایده آل با زاویه 90 درجه عمود بر جهت خطوط، همانطور که در شکل نشان داده شده است.

اگر این امکان پذیر نیست، حتما رادهای کمکی را حداقل 30º به موازات خطوط قرار دهید. هر الکترود کمکی باید حداقل 50 متر یا تقریباً 150 فوت از خط انتقال فاصله بگیرد. در صورت سخت بودن شرایط محلی هر دو راد کمکی H و S را در یک طرف برج نصب کنید، بصورتیکه الکترود S در فاصله 67 درصدی (دو سوم) از فاصله ای که الکترود H از برج دارد قرار گیرد.

با استفاده از قرقره های قرمز و آبی که همراه با دستگاه هستند، رادهای کمکی را به مدل CA6472 وصل کنید. این اتصالات را در پایانه های قرمز و آبی مربوطه در مدل 6472 قرار دهید. در حالت ایده آل ، قرقره های ارت باید بطور کامل تخلیه شوند و کاملا از نزدیکی خطوط انتقال دور گردند تا از هرگونه القایی که در کویل ها ایجاد می شود، جلوگیری شود.

 

کاتالوگ جامع محصولات کمپانی Chauvin Arnoux فرانسه را از       اینجا       دانلود کنید.


  ادامه