برای اطمینان از اینکه تجهیزات الکتریکی و تاسیسات مربوطه به طور صحیح در ایمنی کامل کار می کنند ، همه هادی ها عایق بندی می شوند:پوشش کابلها ، لاک مخصوص سیم پیچ.

هنگامی که از کیفیت این مواد عایق کاسته می شود، ممکن است جریان نشتی از یک هادی به دیگری جریان یابد و بسته به میزان تخریب عایقی (بدترین حالت اتصال کوتاه) ممکن است آسیب جدی وارد شود.

تجهیزات با عایق معیوب ممکن است خراب شوند،  بسوزند و یا خطایی را در مدار نصب ایجاد کنند، در نتیجه دستگاههای محافظتی را تحریک کرده و کل مدار را قطع نمایند.

علاوه بر این، برخی از تاسیسات بسیار حساس (اتاق های عمل در بیمارستانها، صنایع شیمیایی و غیره) با استفاده از سیستم زمینی از نوع IT  (بر اساس استاندارد cf. IEC 60364-6) ساخته شده اند، که با اواین خطای عایقی، مدار به کارکرد ادامه میدهد و اگر خطای دوم رخ دهد، مدار قطع می گردد.

برای جلوگیری و آماده سازی خطرات مرتبط با عایق ناکافی یا آسیب دیده، تست مقاومت عایقی لازم است. این اندازه گیری ها هم به تجهیزات برقی و هم برای تاسیساتی که به آن متصل شده اند مربوط می شود. این اندازه گیری ها در هنگام راه اندازی روی تجهیزات جدید نصب شده یا جایگزین شده انجام می شود و سپس به طور مرتب تکرار می شود تا وضعیت آنها در طول زمان پایش شود.

به طور خاص ، اول از همه تاسیسات و یا تجهیزات بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ ولتاژی در آن وجود ندارد. سپس یک ولتاژ تست DC اعمال می شود و مقدار مقاومت عایقی خوانده می شود. هنگام اندازه گیری مقاومت عایقی نسبت به زمین ، به شما توصیه می شود قطب مثبت تستر را روی زمین قرار دهید تا هنگام انجام آزمایش های متعدد، از بروز قطبش زمین جلوگیری شود. در تمام استانداردهای مربوط به تاسیسات یا تجهیزات الکتریکی،  شرایط اندازه گیری و حداقل آستانه قابل رعایت برای اندازه گیری عایقی مشخص شده است.

ضوابط لازم برای انتخاب یک تست مقاومت عایقی

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در انتخاب تستر عایقی متناسب با نیازهای شما آورده شده است.

  • کاربرد.

چه نوع تجهیزات را آزمایش خواهید کرد: تاسیسات برقی ، تابلو برق ، تلفن و غیره.

سطح ولتاژ عملیاتی ، توصیه های تولید کننده ، استانداردهای اختصاصی

ولتاژ تست: 50 - 100 - 250 - 500 - 1000 - 2،500 - 5،000 - 10،000 - 15،000 VDC

دامنه اندازه گیری: kΩ ، MΩ ، GΩ ، TΩ

  • راحتی کاربر.

حالت خواندن: نمایش عقربه ای با مقیاس لگاریتمی ، LCD دیجیتال ، نمودار بارگراف آنالوگ

ویژگی های کاربر پسند: آستانه های هشدار قابل برنامه ریزی ، نور پس زمینه ، سنسور کنترل از راه دور

  • حالتهای عملیاتی.

ژنراتور دستی قابل حمل، باتری های معمولی یا قابل شارژ

سایر تستهای مورد نیاز: پیویستگی ، جریان ، ولتاژ و غیره

ابزار تک کاره یا چند منظوره ، برای تست تجهیزات یا ماشین آلات

برای درک بهتر موضوع بهتر است کلیپ زیر را ببنید

 

کاتالوگ جامع محصولات کمپانی Chauvin Arnoux فرانسه را از       اینجا       دانلود کنید.


  ادامه